e-Fatura Nedir?

e-Fatura süreci, mükelleflerin Gelir İdaresi Başkanlığı’nın sistemi üzerinden, belirlenen standart ve formata göre birbirlerine fatura alıp göndermelerini sağlayan sistemin genel adıdır.

GİB tarafından yönetilen e-Fatura uygulamasında, mükellefler birbirleri arasında güvenli bir şekilde zaman ve maliyet tasarrufu sağlayarak fatura gönderip alabilmektedirler. e-Fatura yeni bir belge türü olmayıp, kâğıt fatura ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.

e-Fatura uygulamasını tebliğ edilen kriterlere göre kullanmak zorunda olan mükellefler dışında gönüllü olarak kullanmak isteyenler de e-Fatura uygulamasına başvuruda bulunabilir.

e-Fatura Uygulamasını Kullanabilme Yöntemleri Nelerdir?

1- e-Fatura Portalı

GİB tarafından "efatura.gov.tr" internet adresinden sunulan bir e-fatura uygulaması hizmetidir. Mükellefler portal üzerinden faturalarını manuel olarak oluşturup diğer mükelleflere gönderebilmektedir. Burada Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından faturalar belirlenen süre sonunda silindiğinden mükelleflerin kendi arşivlerini düzenli olarak tutma zorunlulukları bulunmaktadır.

2- Entegrasyon Yöntemi

Firmaların kendi muhasebe programlarını, GİB sistemine entegre ederek fatura alıp gönderebildikleri yöntemdir. Burada bilgi sistemleri alt yapısı yeterli olmayan ve uygulama yönetim sorumluluğunu üstelenmek istemeyen mükellefler için bu yöntem önerilmemektedir.

3- Özel Entegrasyon Yöntemi

Medyasoft gibi Gelir İdaresi Başkanlığından özel entegrasyon izni alan firmaların sunduğu e-Fatura hizmetini kullanarak bilgi sistemleri alt yapı yatırımı yapmadan ve sistem yönetim sorumluluğunu almadan bulut ortam üzerinden fatura alıp gönderebildikleri yöntemdir. Bu yöntem ile ERP sistemleri ile doğrudan entegrasyon da mümkün olup sistemin kolay kullanımı sağlanabilmektedir.

e-Fatura’nın Avantajları Nelerdir?

  • Muhasebe süreçlerinde kaybolan eforlarının önüne geçilir,
  • Muhasebe alanında çalışan personelin iş yükü azalır ve motivasyonu artar,
  • Daha kolay takip edilebilir ticari hayata geçilir,
  • Kırtasiye ve kargo gönderim giderleri ortadan kalkar,
  • Karşılıklı mutabakat yapma işlemine gerek kalmaz,
  • Öngörülebilir büyüme ve yatırım stratejisine fırsat sağlar.